Nejčastější těhotenské potíže

A je to tady! Váš vysněný den. Na těhotenském testu se vám objeví dvě čárky a vy jen nevěřícně sedíte na toaletě a nemůžete uvěřit. Po šoku následuje (nebo by měla) obrovská radost se směsicí strachu a otázkou, zda všechno zvládnu a jestli budu dobrou mámou. Nač si dělat starosti úplně se vším, když některé ,,těhu,, problémy jsou naprosto běžné a potrápí většinu z vás.


Nevolnost a zvracení

bolestAsi nejčastější jev na začátku těhotenství. Nemusíte vždy nutně zvracet, ale nauzea (tedy pocit na zvracení, který je tak nutkavý, že na toaletu běžíte stejně, jen z vás nic nevýjde), může být ještě nepříjemnější než zvracení. Do třetího měsíce by tyto obtíže měly zcela vymizet, ale není to podmínkou. Je potřeba vysledovat, které konkrétní potraviny nebo prostředí vám tyto stavy způsobují. Často se totiž jedná o konkrétní věci. Může to být např.: jindy oblíbený parfém, výpary z kuchyně, čistící prostředky s intenzivní vůní nebo osvěžovače vzduchu a mnoho dalšího. V tomto období je potřeba hodně větrat a pravidelně jíst a hlavně pít. Při častém zvracení je potřeba o situaci informovat lékaře, protože může dojít až k dehydrataci a úbytku na váze.

Nadýmání

Má dvě příčiny hormonální a mechanickou. V těhotenství totiž dochází ke zpomalení trávících procesů vlivem zvýšené hladiny ženského pohlavního hormonu progesteronu. Druhým důvodem je, že stále se zvětšující děloha utlačuje střeva. Pokud máte v této oblasti problémy je potřeba nastolit úpravu stravovacích návyků, které spočívá ve správném složení potravin a pomalé konzumaci jídla. Napomoci může i pravidelný pohyb. Pokud jsou problémy dlouhodobé, vážnějšího charakteru apod., určitě vyhledejte odbornou pomoc. S největší pravděpodobností vám bude doporučen registrovaný, účinný a bezpečný lék.

Zažívací problémy

Máte zpomalené zažívání? Vyhněte se následujícímu:

  • příliš opulentním jídlům, které nadměrně zatěžují žaludek
  • nadměrně kyselým jídlům
  • nadýmavým jídlům (zelí, chřest a fazole)
  • Rozdělte si jednotlivá jídla
  • Dejte přednost dušené zelenině
  • Po jídle se nepředklánějte a neprotahujte
  • Spěte s vypodloženou hlavou
  • volte vhodné a šetrné léky (v případě nutnosti)

Křečové žíly

Jak jim zabránit?

  • Pravidelné procházky ( alespoň třicet minut denně).
  • Těhotenskou gymnastikou.
  • Během dne volte častější polehávání.
  • Snažte se co nejméně zatěžovat nohy. Domácí práce provádějte vsedě.
  • Spěte se zdviženýma nohama.
  • Volte pohodlnou obuv a neupnuté ponožky.

V těhotenství se mohou objevit i vulvární varixy nebo hemoroidy, které jsou často nesprávně označovány jako hemeroidy. V tomto případě se raději ihned poraďte s lékařem. Není nutná panika, ve většině případech výskytu hemoroidů postačí upravené hygienické návyky, sedavé koupele nebo masti. Situace se může porodem a po porodu zhoršit, ale postupem času by problémy měly postupně vymizet. Pokud se tak nestane, opět kontaktujte neprodleně lékaře. Zanedbané problémy mohou vést až k operaci.

Strašák všech partnerů, těhotenské strie

Kde se nejčastěji vyskytují?

  • Bříško
  • hýždě
  • boky
  • stehna
  • bedra
  • prsa

Co je nejčastější příčinou vzniku strií?

  • Nedostatečná péče o pokožku.
  • Rodinná dědičnost.
  • Rychlý nárůst tělesné hmotnosti.
  • Nesprávná výživa.

Ruku na srdce dámy. Samy naše tělo známe nejlépe. Mnohé z nás třeba naráz rapidně zhubly, jiné kouří nebo holdují alkoholu ( výjma doufejme těhotenství). Naše kůže si neřesti a prohřešky ukládá a podle toho také vypadá. Takže pokud máte neblahou zkušenost s kvalitou kůže před těhotenstvím, až budete mít bříško s největší pravděpodobností se neblahé výzdobě nevyhnete.

Křeče

křečeS přibývajícími týdny v těhotenství se mohou vyskytovat stále častěji a nabírat na intenzitě. Mě osobně se nejlépe osvědčilo speciální cvičení. Pokud nemáte dostatek trpělivosti, leckdy postačí zvedat lehčí věci nebo předměty ze země pomocí prstou u nohou, které si tak cvičíte. Jinak vám lékař předepíše vápník, vitamín B a hořčík.

Nespavost

Pomocí pár následujících rad, můžete dosáhnout kvalitnějšího spánku. Ze svého okolí často slýcháte, že se máte naspat do zásoby, po narození miminka už se nevyspíte? S úsměvem odpovězte, že budete mít hodné spící miminko a tento problém se vás netýká, co na takovou blbost říct jiného, pokud opravdu trpíte nespavostí tato rada je stejně cenná jako říct člověku s depresí, aby se usmíval a šel ven na sluníčko, vždyť mu přece nic není.

  • Vyhněte se před spánkem těžkým jídlům.
  • Omezte přísun kávy. Naštěstí je v dnešní době spousta zdravých alternativ přímo pro těhotné. Vaši oblíbenou kávu asi plnohodnotně nenahradí, ale chutnají stejně dobře a ještě si tím podpoříte laktaci.
  • Že po sexu usnou pouze muži? Pořádný omyl. V posledním trimestru je ovšem větší problém partnera přimět k sexu než usnout…
  • Pořádně si vyvětrejte ložnici, popřípadě mějte celou noc pootevřené okno, nebojte pokud budete řádně přikrytí, miminko vás bude zahřívat a pod peřinou mu bude dobře i v současném ročním období.
  • Usínejte při relaxační hudbě. Už existuje i ta na podporu spánku.
  • Láhev s vodou si připravte někam k ruce. V případě, že vás vzbudí žízeň, můžete se rychle napít a nutně k tomu nemusíte při narážení do věcí vzbudit půl domácnosti a hlavně sebe.
  • Pokuste se neobrátit si denní rytmus za noční. Kdo má velké problémy s usínáním, tomu se to může lehce přihodit. Náběh k tomuto neduhu mají také ženy, věnující se třísměnnému pracovnímu provozu. Vím o čem píši…

Konec dobrý, všechno dobré. Proto všem nastávajícím maminkám přeji co možná nejvíc optimistické naladění i ve chvílích, kdy si budete připadat jako dekorativní sněhulák v domácnosti :-).


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.