Lucidní snění: Kontrolujte své sny

Představte si, že si večer lehnete do postele, zavřete oči a v momentě jak usnete se váš den ještě nekončí. Stáváte se režisérem a tvůrcem vlastního snění. Zachtělo se vám létat, zajít si na večeři s oblíbenou celebritou, nebo se najednou přemístit na druhý konec světa? Mnozí již poznali kouzlo lucidního snění a noc co noc si píšou scénáře svých vlastních snů.


Lucidní snění je stav, ve kterém jste si plně vědom toho, že sníte. Probuzením se do vlastního snu nad ním získáte absolutní kontrolu. Můžete jít kamkoliv a dělat cokoliv si smyslíte.

Možná se vám už stalo, že jste měli neobyčejně živý sen, nebo jste si ho mohli poupravit podle své představy. V takových případech bohužel sny nezvyknou trvat dlouho. Jakmile si člověk uvědomí schopnost ovládání, nadšení ho vytrhne ze spánku a vzbudí se.

Jak v tom tedy setrvat? Lucidní snění vyžaduje trénink, odhodlání a trpělivost. Důležitá je již příprava během dne. Nadšenci se těmto praktikám věnují dopodrobna a o své zkušenosti se rádi dělí. Nabízíme vám několik vybraných praktik, které vám při pravidelném nácviku pomohou ve vašich snech bez problémů vzlétnout.

Zapisujte si své sny

Mějte deník připraven vedle postele. Po probuzení si své sny a pocity, které si s nimi spojujete, zapište. Takovým tréninkem si postupně budete sny lépe pamatovat. Přece jen nechcete okamžitě zapomenout na to co jste během lucidní spánku zažili.

Kontrolujte si realitu

„Sní se mi?“ ptejte se pravidelně během dne zatímco provádíte jednu z následujících „kontrol“ reality. Vaše podvědomí si na takový trénink zvykne a postupně se promítne i do vašich snů.

  • Zacpěte si nos, zavřete ústa a zkuste zda se vám dá dýchat. (Ve snu je totiž nemožné přestat dýchat).
  • Zaměřte se na znaménko na ruce, náramek, něco co vždy nosíte se sebou. Podobné detaily ve snech často krát zmizí když se na ně chcete soustředit.
  • Podívejte se na hodiny, nebo si přečtěte kousek textu. Ve snu je čas a text nejasný a pokaždé jiný.

Vraťte se po probuzení do spánku

Pokud se vzbudíte a pamatujete si svůj sen, zapište si ho do deníku, zavřete oči a cíleně se do něj vracejte myšlenkami. Nezapomeňte zkontrolovat realitu (podle předchozího kroku). Takový „neúplný“ spánek je spouštěčem pouze 25% lucidních snů, ale možná právě ve vašem případě bude účinkovat nejlépe.

Vzbuďte se uprostřed noci

Nastavte si budík na 5-7 hodin od doby kdy usnete. Právě tehdy totiž nastává tzv. REM fáze spánku, ve které dochází k snění. Mnozí tvrdí, že v této fázi jsou šance lucidního snění největší.

postel - snyDopřejte si kvalitní spánek

Většina lucidních snů se objeví když je člověk hluboko ponořen do spánku. Jen tehdy si totiž dokážete přivolat nejbizarnější představy a uvědomit si tak, že sníte.

Výjimka však potvrzuje pravidlo a pro někoho může být nejlepším časem na lucidní snění právě krátká odpolední siesta. Bez obav zkoušejte která alternativa vám sedne nejlépe.

Změňte rutinu

I malé úpravy vašeho okolí mohou být nápomocné. Přesuňte si polštář na druhou stranu postele. Možná právě takové narušení denního řádu může být pro vaše snění podnětem.

Rozpoznejte znaky vašich snů

Naučte se rozlišovat určité prvky, které se ve vašich snech pravidelně opakují. Soustřeďte se na ně a postupně si je tak začnete uvědomovat jako znak snění.

Nezapomínejte, že navození si lucidních snů vyžaduje pravidelný trénink a soustředění. Je důležité zaměřit své myšlenky na cíl, který chcete dosáhnout. Lucidní snění je schopnost, kterou se prostě musíte naučit. Zůstaňte trpělivý, zkoušejte uvedené techniky a časem se vám zajisté podaří dostat vaše sny pod kontrolu. Přejeme hodně živých snů!

Pro další motivaci doporučujeme film Waking life z roku 2001, který je na internetu volně ke zhlédnut. Film byl pro mnohé podnětem pro hlubší zájem o problematiku lucidního snění.


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.