Jak doplnit železo

Při dnešním hektickém životním stylu se často stává, že tělo trpí nedostatkem železa. Přitom železo je v lidském organismu velmi důležitým prvkem, protože pomáhá tvorbě červených krvinek. Největší část železa v těle je vázán na hemoglobin, který roznáší kyslík do všech tkání.


Nedostatek železa

Nedostatek železa se prokazuje nejpřesněji krevním testem. Ale i tak je mnoho příznaků, které na jeho nedostatek upozorňují. Mezi ně řadíme únavu, bledost, celkové vyčerpání, zvýšenou krvácivost, bolesti hlavy, vypadávání vlasů a mnohé další. Dlouhodobý nedostatek může vést až k chudokrevnosti (anemii).

Ohroženou skupinou jsou ženy v období těhotenství a po porodu. V těhotenství totiž potřebuje železo i plod, takže je vhodné jeho denní dávku zvýšit.

Potraviny obsahující železo

Lékem na dostatek železa je pestrý jídelníček. Tuto látku najdeme v mase, které je nejbohatším zdrojem. Z toho důvodu se doporučuje i vegetariánům dopřát si aspoň občas rybu. Z ovoce jsou to především meruňky, višně, černý rybíz a borůvky. Zeleninové pokrmy brokolice, červená řepa, zelí a hlávkový salát organismu také velmi svědčí. A nesmíme zapomínat na špenát, i když ten obsahuje železa méně, než se mnoho let předpokládalo (omyl se desetinnou čárkou). V našem jídelníčku by si měly své místo najít minimálně jednou týdně luštěniny. Čím červenější potravina je, tím více železa obsahuje.

Vstřebávání železa pomáhá vitamín C. Proto se s potravinami bohatými na železo doporučuje  konzumace například pomerančových džusů.

Železo se dá také doplňovat různými lékařskými preparáty a doplňky stravy, ale pamatujte, že u železa neplatí čím více tím lépe. Vysoký obsah železa v těle je pro organismus velmi škodlivý.


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.